- stanowią element zabawy, integracji z pozostałymi uczestnikami,
- rozwijają wyobraźnię przestrzenną, motywują do samodzielnego wymyślania nowych pozycji, ćwiczeń, torów przeszkód itp.
Uwaga!
Poniższe ćwiczenia mają charakter uniwersalny, chcąc dobrać ćwiczenia dopasowane do potrzeb Waszych dzieci, w pierwszej kolejności należy przeprowadzić badanie postawy. W przypadku, gdy u dziecka pojawią się jakieś asymetrie, należy dobrać ćwiczenia indywidualnie do danej wady postawy. Gdy dziecko opanuje pozycje wyjściowe i podstawowe ćwiczenia, wówczas fizjoterapeuta zadaje kolejne - trudniejsze. Nie można jednoznacznie określić w jakim czasie nastąpi korekcja wady postawy. Skuteczność korektywy zależy od wielu czynników:
- przyczyna (wrodzona, nabyta),
- od jak dawna dana wada występuje,
- jakiego obszaru dotyczy (same kończyny, sam kręgosłup czy całe ciało),
- jak bardzo duża jest asymetria oraz czy jest funkcjonalna (do wyprowadzenia) czy strukturalna (zmiany trudne do wyprowadzenia)
- wyeliminowanie czynników sprzyjających utrwalenie wady, zmiana stylu życia,
- zaangażowanie rodzica i dziecka w systematyczne wykonywanie zaleconych ćwiczeń,
- współpraca z fizjoterapeutą, rodzicem, trenerem, nauczycielem w-f.